Alla inlägg under januari 2010

Av DELTACO - 28 januari 2010 22:05

Jag har verkligen gått när vad det gäller statistiken. Jag har bara fått 56, okej jag vet ej om det är lite men jag hade sista månaden 159 tittare. Så lite folk....


Imorgon har jag musik prov på som jag verkligen vill få alla rätt. Så jag måste träna, kanske sent för att göra det nu men jag ska allt kolla igenom det igen.

Allt från mig för tillfället, hörs när vi hörs.

Av DELTACO - 27 januari 2010 17:15



Inloggad: Deltaco  Datum: 2010-01-24  Version: 1


Kvittenssida.

PERSONUPPGIFTER

Namn
    Deltaco

Hemkommun
    

Personnummer
    

Utdelningsadress
    

Telefon, bostad (även riktnr) 
    

Mobilnummer
    

Postnummer och ortnamn
    

E-postadress
    

Nuvarande skola och klass
     9D

BETYG (1=Målen ej uppfyllda, 2=Ämnet ingår ej i utb, G=Godkänt, V=Väl godkänt, M=Mycket väl godkänt)

BL

EN

HKK

IDH

MA

M1
 

M2
 

ML
 

MU

NO
 

BI

FY

KE

SO
 

GE

HI

RE

SH

SL

SV

SV2
 

TN
 

TK

Meritvärde: 215 (beräknat på dina 16 bästa betyg. G = 10, V = 15, M = 20.)

 M1:  

 M2:  

SÖKT UTBILDNING

Valnr

Kod

Kommun

Beskrivning

1

 FR1669

 John Bauer Gymnasiet, Uddevalla
 8484

FR MP IT-mediaprogrammet, John Bauer gymnasiet Uddevalla

2

 MP

 Uddevalla
 1485

Medieprogrammet, Uddevalla

3

 FR1004

 Ljud & Bildskolan
 8588

FR LBS, Media, Trollhättan

4

 MP

 Trollhättan
 1488

Medieprogrammet, Trollhättan

5

 FR1421

 Plusgymnasiet
 8486

MP, Reklam och webb, Plusgymnasiet Uddevalla

6

 FR0454

 Portalen Uddevalla
 8485

Specialutformat IT program, Portalens gymnasium, Uddevalla

7

 FR1657

 Ljud & Bildskolan
 8588

FR LBS, Musikproduktion, Trollhättan

8

 HV-STY

 Uddevalla
 1485

HV, Stylist, Uddevalla

9

 FR1656

 Ljud & Bildskolan
 8588

FR LBS, Spelutveckling, Trollhättan

10

 FR1587

 Plusgymnasiet
 8486

HV, Stylist, Plusgymnasiet Uddevalla

ÖVRIGA VAL TILL SAMTLIGA UTBILDNINGAR

Modersmål

Svenska som andraspråk
  

BIFOGADE BILAGOR MED EV. KOMMENTARER

  Instrumentval till ESMU   Särskilda skäl   Uttagen av Riksidrottsförbundet 


ÖVRIGA UPPLYSNINGAR

 


 

KURSVAL TILL SÖKT UTBILDNING                                        
                            Deltaco

3

 FR1004

 Ljud & Bildskolan
 8588

FR LBS, Media, Trollhättan
Kursval
Estetiskt val Estetisk verksamhet, drama

4

 MP

 Trollhättan
 1488

Medieprogrammet, Trollhättan
Kursval
Estetiskt val Bild

Allt från mig för tillfället, hörs när vi hörs.

Av DELTACO - 26 januari 2010 21:13


Harry Potter and the order of the Phoenix by J.K Rowling.


Author:

The writer is a woman. Her name is J.K Rowling and she is 45 years old. She is from England and lives there with her family. She is married and has two kids, one son and one daughter.


Summary:

The book starts with a hot day. It is still summer. And Harry Potter is on the playground when his cusin and his gang come up to Harry. They teasing him and then Harry losing his temper. He picking up his wand and point it at his cusin. Everybody laughing apart from Harry and his cusin. Exact when Harry point his wand the weather get very bad and Harry's cusin think it is Harry that is responsible for it. The cusin's gang running away so Harry and Dudley are the only one left. But they start running too. But it is some evil things that make Harry use magic when his not allowed to. So he get expeled from Hogwarts. But he still got a chance to be in the school, he got a trail for prove that he is innocent for use magic. Okey, he know he use magic but it was necessary otherwise he and Duldey would die. He with help prove that he was innocent. So he can go to Hogwarts. But at Hogwarts things are like they use to. They got a new teachet in Defence Against the Dark Arts and she is a horrible woman that want to take over the school. She later on take over the role as headmistress. But before she do that, she teach Defence Against the Dark Arts in a way that the students do not like too much. So they form a own grup of people so they can learn defence the correct way. And that is where much what the book is about.


Episode I like:

A event from the book I like is when we first meet Luna Lovegood. She is a pupil at Hogwarts. She is blond and very slender. Everybody think she is a bit crazy. She is on the train that goes to Hogwarts. She has a whole compartment for her self because nobody want to sit with her. But then Harry and his friend went in to her. They start talking, they really get a long. And from that moment they are now friend, all of them.


People I like to describe:

Dolores Umbridge

Is the character I hate. She is evil and awful. She looks like she is nice and sweet because she wearing clothes that are pink. But she is the most hateful person I have read about in a book. She begin as a teacher at Hogwarts. She is a very nasty teacher and she punish the pupil to writelines. That is not to bad but the only thing about it is that when the pupils write lines the lines come up on there hands. So they start to bleed. Which hurts of course. And she thinks the kids is evil, which they are not. I hate her but she makes the book better and she is a very important person in the book and the storyline. But I still hate her and I'm happy that she isn't my teacher.


Harry Potter

I know my choice of favourit character is so boring and so obvious. But I feel like have to choice Harry because I love him. He is one of the headcharatcer. He is very alone and has not many people on his side. It is very much about him and that he is alone. Sometimes I get a bit frustrated on him because he puch his friends away when they attempt to help him. But I still like him.


What do I think:

I think this book is very much my taste. It is fantasy so I love it. But I think it got more than only fantasy. It got friendship and humour. I love everything about this book apart from that is so long and on english. I would not care that it was so long if it was on swedish but now it isn't. And I wish I was better on english but it would be smart of me to take a easyer book next time. I understood the most things but it still was some words I didn't understand so I had to look them up. The book was okey, still easyer book next time. I like the book very much and it is interesting but I think I will borrow it on swedish instead.


Message:

I don't think the book had any message. I serious don't believe that. I maybe just didn't see it. But that is what I believe.


Recommed:

I would recommed this book to my friend because it is a good fantasy book, good written and I think everybody that likes fantasy would love this book. It got so much in it for everybody. Love, horror, humour and of course fantasy. I love the book and I believe I'm not alone to do so. So I would recommed to people between the ages of 13-20 maybe older but I don't think younger because the language is very hard and if you are not that good on english the book is very hard to read so people between the ages of 13-20 and it can be boy or girl.

I                            Love                          It

Det är min "book report" på Harry Potter, jag ska lämmna in den imorgon men jag känner att den inte så bra. Men jaja, jag hoppas att den duger i alla fall för ett g, helst högre men det kan jag inte kräva.

Allt från mig för tillfället, hörs när vi hörs.                                             
                          

Av DELTACO - 25 januari 2010 20:12

Okej, jag kan ju redan nu säga att jag inte kan träna en timme varje dag. Fyfan det var ju jobbigt och jag gjorde inte ens en hel timme.... Men jag kan ju säga att jag kan försöka att göra det 20 min varje dag. Borde man inte få resulat då? Jag tycker det... Fast bara för jag tycker det behöver det ju inte bara så. Men jaja, jag ska försöka att träna varje dag om jag inte är med någon (gissa vem).

Allt från mig för tillfället, hörs när vi hörs.

Av DELTACO - 25 januari 2010 18:02

Jag sitter och kollar på linser och lös hår. Funderar på att köpa lös hår och jag hatar mig själv för det men jag har tröttnat på att ha kort hår nu (ändå ska jag klippa mig idag) och linserna har jag funderat på ett tag nu men det har bara inte blivit av. Jag vill köpa bruna linser och jag har hittat ett par som jag gillar men jag kan inte beställa från den sidan för jag är inte gammal nog så jag får väl prata med min mamma om saken.... Och sedan är det lös håret då... Jag har klagat så mycket på folk med det så jag skämms nu när jag funderar på att köpa det men om de hjälper mig att tycka att jag ser bra ut är det väl värt de tror jag. Och sedan behöver jag börja träna också. Jag tog på mig ett par byxor som hela tiden har vart stora på mig men nu märkte jag att de satt rätt okej (jag är glad över att de sitter bra) men då betyder det att jag går upp i vikt, vilket jag helst inte vill nu. Jag gillar min vikt så jag ska börja använda en träningsgrej vi har här hemma, varje dag i en timma ska jag försöka med (lycka till med det). Jag kommer ju aldrig att klara det men värt ett försök men nu måste jag sluta så jag kan träna.

Allt från mig för tillfället, hörs när vi hörs.

Av DELTACO - 24 januari 2010 19:03

Be strong, good son, antoher day will rise
As you die
As you die

The formation of gangs is a sure sign of spring,
A new season approaches, please sign up for the kid,
Leave home and lead sun, prepare for the long runs.
Always here

Be strong, hold on, antoher day will rise
Be strong, love is gone, heart is cold as ice
As you die

Prove yourself to the father, he will praise you in mind
Alarming future is traced, the contract is already signed.
Always here

Be strong, hold on, antoher day will rise
Be strong, love is gone, heart is cold as ice
As you die
As you die

So long, love is gone, your heart is cold as ice
Be strong, good son, another day will rise and you have to
Be strong, hold on, antoher day will rise.
Be strong, love is gone, heart is cold as ice
As you die

As you die
It isn't where I'm free
Maybe another time


Allt från mig för tillfället, hörs när vi hörs.

Av DELTACO - 24 januari 2010 15:09


När ska man prata blommor och bin?

När är vi redo att få veta vad sex är? Jag satt och såg på South Park. I det avsnittet fick de lära sig om sex. De hade ingen aning vad sex var eller innebar. Det började med att Cartman och Kenny stimulerade en hund för att femteklassarna berättade att om man gjorde det fick man ut mjölk ur hundens penis. Sedan gick Cartman och berättade detta för Stan och Kyle. Han visade också hur man skulle göra för att få fram ”mjölken”. Stan gick hem med en hund, för att visa sina föräldrar vad han hade lärt sig. De hade dessvärre ett bokklubbsmöte vilket gjorde att de inte kunde prata med Stan. Stan började ”mjölka” hunden bakom sina föräldrar men framför deras gäster. Gästerna tittade konstigt på Stan och föräldrarna upptäckte vad Stan höll på med. De skriker på Stan och säger att han har 10 månaders utgångsförbud. Stan förstår inte varför han får det och föräldrarna berättar att det var för att han stimulerade hunden. Stan hade ingen aning vad det betydde. Hans föräldrarna försökte förklara för honom men de blev för generade så de ber skolan att prata med barnen. Skolan säger att deras policys är att de pratar med barnen om sex när de går i sexan. Föräldrarna får skolan att ändra sig så att de lärde ut sex till de som gick i fyran. Stans, Kyles, Cartmans och Kennys klass.


Man börjar upptäcka att man är olika, man ser inte likadana ut som killarna när man dryg tio eller elva. Kanske är det dags då att prata om blommor och bin. Enligt mig, vissa skulle säkert säga att det är för tidigt, är det dags att prata om det De som troligen säger det är för tidigt vid 10-11års ålder lär också vara föräldrar, för att de vill att sina ”små” barn inte ska få information om sex. Bättre i för tidigt än att det är försent. Eftersom allt yngre har sex, borde man också ta sexualkunskapen tidigare. Inte vänta tills de redan har börjat ha det. Om man får veta mer om alla sjukdomar, risken att bli med barn då kanske man kommer framtill att det är bättre att vänta. Ungefär var tredje elev i en klass har förlorat sin oskuld tidigare än vid 13 års ålder. Är det inte lite för tidigt, vet man om konsekvenserna med att ha sex i den åldern? Lite mindre än hälften har också oskyddad sex. Om dessa personer som har sex under 13 år och utan kondom får veta vad som kan hända, kanske det stoppar siffrorna från att öka. Det är bättre att unga får rätt information från lärarna än att de får höra felaktig information av vänner eller syskon. Om någon bestämmer sig för att ha sex när man är ung, då har man åtminstone rätt information och vet konsekvensana. Man vet vad man riskerar. Man är medveten om att det finns chans att man kan få klamydia, gonorré eller faktiskt bli med barn. Det finns uppgifter att bland kvinnor i åldersgruppen 18-24 har hela 49% gjort abort. Man kan stoppa detta genom att prata med ungdomarna i tid, innan de blir gravida.


Med denna information som jag har sett tycker jag att det är dags att ha sexualkunskap innan man börjar ha sex. Man vill inte ha sex med sin pojk/flickvän och upptäcka att man ska ha barn, för att man inte visste vad kondom var. Jag tycker också att om föräldrar eller lärare pratar om sex blir det mer okej, jag vill inte påstå att det är okej för en elva åring att ha sex men det är bättre att de tror om de kan prata med sin äldre omgivning än att dölja det. Då är det ju bättre om de kan få hjälp att få tag i kondomer för de kanske skäms för att själva köpa dem. Jag hade skämts så jag hade älskat om min mamma kunde hjälpa mig. Även om det är pinsamt att prata med henne om sex och vara allvarlig hade jag gärna prata med henne, fått råd, vägledning och stöd. Med goda råd, bra vägledning och stöd kanske det också är enklare att stå emot grupptrycket som finns vad det gäller sex. Därför är det enligt mig tryggare att lära ut om sex innan man väl bestämmer sig för att man är redo. Man vet ju då konsekvensana och vad man riskerar om man har sex som ung och oskyddat. Därmed kanske man ändrar sitt beslut och väntar till man är ihop med någon och har skyddat sig så man slippar ångra sig senare i livet om sitt beslut. För jag tycker att det är ett stort beslut och att båda parterna ska vara enade om det, vilket man kanske inte är när man är 13 år och har någon som uppmanar en till att ha sex. Om man är äldre är det nog enklare att säga emot, att man vågar säga nej. Därför tycker jag att man ska ha sexualkunskap när man går i femman. Det är innan någon har sex men man är inte för ung för att prata om det.


Deltaco9D                                         
                                                  
             


Detta är min krönika som jag verkligen hjälper mig att få tillbaka mitt vg i svenskan... Jag vill gärna ha det :) Men nu ska jag lämna min dator och musiken på den som är för tillfället Takida för att gå ner i köket och jobba matte sedan kanske jag tar något att äta, har bara hunnit äta frukost än så länge. Jag måste också duchsa, det är skamligt hur jag ser ut. Fett hår och m.m Inte okej, men jag vill bara säga förlåt till de få läsare jag har för att jag inte har skrivit på länge. Jag har bara inte känt att jag har något att skriva om. Min vardag finns ju alltid men jag vill inte tråkga ut någon men som sagt va: FÖRLÅT!

Allt från mig för tillfället, hörs när vi hörs. 

Av DELTACO - 24 januari 2010 14:54

Nu har jag sökt. Det var lite jobbigt att fatta hur man skulle göra och alla skolor i Sverige var ju inte med. Det fanns på tok för lite mediapogram men mitt första handsval fanns i alla fall med. Tur annars hade jag varit lite sur. Ska blir kul att få höra om man kommer in. Jag hade eller jag har 215 poäng. Rätt nöjd men vill ha mer. Vill åtmindstone få tillbaka mitt vg i svenska och kanske få ett mvg innan jag går ut. Så jag håller tummarna för det och så klart jag jobbar för att få det :D Kan ju inte bara gå på tur. Även om jag önskade att man kunde det för konstigt nog har jag en hel del tur ( kanske har jag en gud på min sida ;D) men jag försöker faktiskt att bättre när det gäller skoluppgifter. Men på något sätt verkar det inte som jag gör det... Inte enligt mig själv i alla fall. Fast jag får väl arbeta så gott det går och hoppas att lärarna ser det. Jaja, nu ska jag lägga in ett till inlägg och sedan blir det förhoppningsvis matte boken och inte tvn. Hejsan...

Allt från mig för tillfället, hörs när vi hörs.

Ovido - Quiz & Flashcards