Alla inlägg under november 2010

Av DELTACO - 29 november 2010 17:19

Just nu sitter jag och har matte, vi har fått i uppgift att ha hemtenta. Istället för prov. Jag tycker det verkar gå okej, men jag är bara på tal två och det ska in på Onsdag, det är 14 tal så det borde jag vill hinna med. Jag har redan upptäckte ett fel jag gjort...


Här kommer frågan jag svara fel på:

2. (G) En kioskägare får i uppdrag av Glassbolaget (GB) att undersöka hur många glassar han säljer under en solig sommardag av några olika sorter. Efter dagen har han följande tabell.

Vilket lägesmått passar bäst här?                 1/0


Här kommer mitt svar: 

  1. A) Enligt mig är det nog typvärdet. Man vill ju få reda på vilken sorts glass som är med eftertraktad och typvärdet berättar vilket som är det. Medan om man tar medianvärdet får man reda på vilket tal som är i mitten utav det minsta och största eftersom man sätter dem i storleksordningen. Medelvärdet ger oss heller inte det vi vill veta, vi får reda på ett ungefär vad som är den vanligaste mängden utav glass. Och eftersom de...

Jag fick för mig att dem frågade efter vilken sorts som var mest eftertraktad, sådan tur är det bara att ändra och skriva rätt svar. Om jag bara visste vilket som var rätt svar. Sedan på Torsdag när vi har matte ska vi stå framför klassen och redovisa två tal som vi svarat rätt på för att hon ska kunna se att det verkligen var vi som svarade på frågorna. Jag tycker det är bra men om man verkligen hade velat hade man ju kunnat fuska. Om jag hade velat hade jag kanske kunnat gett det till SoMessedUp, som är bra på matte. Då kanske några utav er tänker att hon kommer ju kolla vad jag kan. Men allt SoMessedUp behöver göra är att visa mig när hon jobbar hur hon jobbar, så jag kan upprepa det framför alla. Så om man ville skulle man kunna fuska, just saying.

Av DELTACO - 28 november 2010 14:02

 1.advent

Idag är det första advent :D

Av DELTACO - 28 november 2010 13:55

men mest att vara med familjen och snö

CHRISTMAS LIST


Buffy the vampire slayer, säsong 1-7 förutom 6: an

Septiums Heap bokserier, förutom 4:an

Trollkarlens lärling, dvd

Harry Potter och fången från Azkaban, dvd

Harry Potter 4-7, böcker

Harry Potter och dödsrelikerna, dvd om den har kommit ut

En ny dagbok, behöver inte ha lås

En dörr, vit

En systemkamera, en Canon

Pengar är alltid bra

En ny bur till Kanin som är lika stor

Angel, säsong 5

The Clique, bokserie

The Clique, dvd

Hemsökt, bokserie förutom 6:an


Jag har skrivit en önskelista, jag har inte visat den för någon men den är mer för mig. Så jag vet vad jag vill ha, men det hade ju inte skada att fått något utav familjen. Dock vill jag inte helt det, för att aa jag vet inte varför. Jag har sagt till alla att jag önskar mig Harry Potter och fången från Azkaban :D Det är den jag inte har.

H&M

Av DELTACO - 25 november 2010 20:04

    

Av DELTACO - 24 november 2010 11:23

Vi i svenskan har skrivit sagor, det var väldigt skoj. Här kommer min :D


Det var en gång en prinsessa, hon var den enda dottern till kung Lewis. Hon var hans ögonsten, han brukade kalla henne för hans egna lilla juvel. Hon blev allt mer och mer lik den avlidna drottningen. Kung Lewis märkte detta väldigt mycket, han var väldigt glad för hans fru var mycket vacker både på utsidan och på insidan. Ändå började han för att titta på sin lilla juvel, en ängel som hade hans fru ansikte som mask. Till slut brist för den gamla kungen, han kunde inte längre ha kvar sin enda juvel, han fick vakter att föra henne ut ur palatset. Där blev hon lämnad i sin egen stad som hon aldrig haft lov att besöka, ensam och vilsen.


Prinsessan gick förbi stadens allra finaste hus och herrgårdar, när alla de vackra byggnaderna var långt borta från hennes gröna ögon syn började andra byggnader ta form. Långt borta på kullen, fanns det hus med sneda tak och långa skorstenar som kom svart rök ifrån. Trots att prinsessan hade en väldigt bra utsikt från sitt nu gamla fönster, hade hon aldrig skådat dessa hus. Nyfikenheten fyllde henne, hon gick med bestämda steg till husen. Utan att hon märkte det var dem överallt, vart hon vände blicken kunde hon bara se hus som var förfallna och påminde om varandra på ett avskyvärt sätt. Hon kände att det hon hade gjort var ingen bra idé och hon vände genast på klacken bara för att störta ihop med en ung man. Chocken utav att se någon fick henne ur balans, hon satt på den smutsiga gatan. Den unge mannen stod och betraktade henne ett kort tag innan han sträckte fram sin hand för att föra prinsessan på fötter igen. När hon väl stod på fötterna bad hon om förlåtelse för hennes reaktion, mannen bara tittade på henne medan leendet sprack upp när ord började flöda ur hans mun. Mannen presenterade sig själv och insisterade om hon var vilsen kunde hon följa med honom hem. Prinsessan som kände att det inte vore någon bra idé men att hon hade inget val eftersom slottets portar var numrerade stängde för henne. Mannen började visa henne vägen, de började smått utbyta meningar med varandra. Efter många ord hade blivit sagda var dem framme till huset där mannen levde. Han öppnade dörren för henne och välkomnade henne in i hans hem. Inne huset blev prinsessan chockad över vad hon såg. Eftersom hon var en prinsessa var hon van med det bästa, det vackraste och det dyraste. Vilket det hus hon då befann sig i var långt ifrån. Hon lyckades att hålla sin minn framför mannen men när han vände huvudet åt ett annat håll, bara hon tittade ut över det som skulle föreställa ett vardagsrum. När mannen hade sina ögon på henne igen, log hon mot honom för att dölja sitt misstyckande. Mannen visade henne en plats där hon kunde få sova i natt, hon tackade artigt ja och när midnatten rullade in lågt hon där med tårar som skvätt ner från hennes kinder.


Prinsessan gick upp och sträckte på sig, drog åt sig sina kläder som hände på stolen bredvid hennes säng. Sedan gick hon när till köket, där hon tog den vanliga spannen och hon fyllde den med delikatesser till djuren. Vidare vandrade hon till djuren, där hon hällde när resterna från gårdagens middag. Lät hinken vara kvar på backen, gick hon tillbaka till huset. Hon gjorde i ordning mat till sig själv, det blev något enkelt. När hon knaprade på sin macka kunde hon höra steg utifrån. Uttråkad fick henne att titta ut genom fönstret, där gick hennes forna livvakter. Hon hoppade till, vad berodde det på. Hon fick lusten att springa ut till dem men hindrade impulsen, tänk om de var där för att tillfånga ta henne eller värre, mörda henne. Det hade gått tre år sedan hon hade blivit utslängd men åren kanske hade fått henne fader att ändra sitt beslut eller ville vara säker på att hon verkligen hölls borta från hennes barndoms hem. Hon försökte beordra sin kropp att gömma sig men stel av skräck rörde hon sig inte ur den fläck hon satt på. När hon väl hade kontroll över sin kropp gick hon ifrån fönstret, upp till sovrummet och där gömde hon sig hela dagen. När natten drog sin slöja utav över den förfallna staden där prinsessan bodde reste hon äntligen på sig, stel och öm av att ha suttit still i timmar. Hon la sig i den bäddade säng, blundade och såg bakom ögonlocken sin fader. Vid den synen började hon gråta, hennes snyftningar och mössen som sprang omkring var det enda man kunde höra den natten.

Morgonen grydde och prinsessa vaknade, hon gnuggade ur det sista sömnpulvret som John Blond lämnade på hennes ögon igår. Sömndurken stod hon upp, än kom hon inte ihåg går dagen. När minnena slog när var det som en blixt från klar himmel. Chockad utav sitt eget minne föll ner på golvet, det smutsiga golvet som borde ha varit städat för länge sedan. Ilsken eller sårad, vilket hon kände brydde hon sig inte om i den minuten, ställde hon sig upp och gick med raka steg den väg hon gått för tre år sedan när hon först kom hit. När hon var placerad utanför slottets portar började modet svika henne. Fort knackade hon, vilket gjorde att hon inte kunde ångra sig. Långsamt öppnades porten av en vakt som såg ut som han aldrig har lett i sitt liv, med redan svagt mod kände prinsessan att ännu mer flög iväg från henne. Hon öppnade munnen och lät de ord hon skulle säga vandra från hennes läppar till vaktens säkert otvättade öron. Han vände sig bort och gjorde en liten öppning för henne, sådan tur att hon var tillräckligt mager för att gå förbi honom. Hon hade nämligen inte haft någon lust att be honom att akta sig ännu mer.


Väl inne i sitt gamla hus märkte hon att hennes fader hade låtit någon ta ner alla tavlor på henne. Vakten förde henne till tronsalen, där kungen satt och bestämde om landet han knappast besökt. Vakten öppnade dörren för henne, hon vandrande in i salen och såg hennes fader på mindre än 7 meter ifrån henne. Han hade samma tunga min som han brukade men han hade fått ett antal rynkor till minnen. Hon gjorde en vacker nigning åt honom, osäker om hon faktiskt borde göra det men kände att det vore bäst på det sättet. Hon började tala till sin fader, berättade vem hon var och vad hon ville. Mannen som satt framför henne gick från att ha en tung min till en sorgsen till en glad. Han gick snabbt ifrån tre olika minner, hon gillade den han fick på sitt ansikte sist. Den påminde mest om den fader hennes gamla minnen hade kvar som bild. Han gick ner från sin tron, kramade om henne väldigt hårt, det var som en björn stod och höll henne i sina tassar. Efter ett tag måste han märkt att hon började få samma nyans som henne klänning för han släppte sitt järngrepp. En ensam tår färdades ner från hans rynkiga ansikte, prinsessan såg denna och talade om för honom att han var mer än något annat förlåten. Hon såg hur en enorm tyng lyftes från han axlar, likt änglar tog med sig den och slängde iväg den.


Hon hade alltid älskat slottet på kvällen, allt verkade alltid komma levande och hon älskade tanken på att alla älvor som var prydnader skulle få eget liv. Hon gick ifrån sin sovsal, genom sitt hem ännu en gång. Hon hade gjort det hela dagen, bara för att hon ville. Hon hade aldrig känt sig så lycklig som nu. Hon var förvånad över hur lätt att kom till henne, som en gammal vän som hon nyligen har träffat. Slottet, trädgården och sin fader, inget kändes som hon hade varit borta och absolut inte i tre hela år. Hon skyndade på sina steg, hon vägrade komma försent till den tillstängningen. Den var ju avsedd för henne, hon lyfte på den stora klänningen och sprang väldigt snabbt till tronsalen. Utanför mötets hon utav sin fader, hon sansade sina steg. De kunde inte börja utan henne, hon var väldigt betydenade i denna pjäs. Hennes fader tog hennes arm och la den på hans egna. Sedan beordrade han till vakterna att öppna de stora dubbla dörrna, alla reste på sig när de såg prinsessan. Många utav gästerna hade redan tårar ut över kinderna. Prinsessans blick letade efter sin hjälte som hade tagit hand om henne för tre år sedan och märkte honom stå längst fram, hon kunde se glädjen stå skriven över allt hans ansikte. Hon visste redan då att han var snäll och det växte till att han blev hennes själsfrände.   Hennes fader släppte henne och lät henne gå själv fram till altaret. Efter det hade gått ett bra tag inne i tronsalen började kyrkklockorna ringa och ett lyckligt par red iväg mot solen som dem skulle kunna fångade den om de kom tillräckligt nära.

Av DELTACO - 24 november 2010 11:15

Jag har nyss uppdaterat bloggens utseende. I ära till Julafton, det är ju exakt en månda kvar tills dess. Så jag har rött och grönt för det anses att vara Julens färger. Jag kommer snart att plocka fram mina julprynader, jag har sådan lust att ta fram min adventstjärna :D Den är så fin enligt mig och det är så mysigt, framför allt med alla snö. Det är väl det enda posetiva saken med snön, att den är mysig fast den är så kall. Brrrrr! Jag ska nog ta min systerson och leka ute i snön snart, åka plocka med honom. Jaja, därför har min blogg nytt utseende.

Av DELTACO - 24 november 2010 11:06

Om ni såg Idol i Fredags vet ni att Jay sång en Madonna låt. Jag tyckte han gjorde den väldigt bra. Tillräckligt bra för att komma med på bloggen :D

Jag tyckte först att han skrek för mycket men jag gillade den efter ett tag. Jag har gått och sjungt på den sedan Måndag då jag såg repisen. Idag har jag lyckas att hålla mig borta från den, jag tänker inte lyssna på den för då kommer jag sjunga på den.

Av DELTACO - 21 november 2010 12:08

Idag ska jag vara med SoMessedUp, hemma hos mig. Hon ska sova över till imorgon, då åker vi till skolan kvart över sex. Så det gäller att inte vara vakna för länge idag. Ville bara tala om att det är vad jag ska göra idag.

Ovido - Quiz & Flashcards